تحويل صورك الى webp لتسريع موقعك

مرحبا بكم اليوم هنحل مشكلة مهمة جدا لموقعك على ووردبريس او اي نظام اخر وهي مشكلة عرض الصور بتنسيقات الجيل القادم ولان الصور مع الوقت بنضيف مقالات زمحتوى والصور بتكتر وبندور على طريقة نقلل سرعة تحميل الموقع ولو بحثنا او خلينا مصمم مواقع يحل لنا المشكلة دي هيجد ان الصور بتاخد وقت كبير للتحميل.

عرض الصور بتنسيقات الجيل القادم

فعشان تتجنب المشكلة دي هنعمل تحويل الصور من png او JPG الى webp وبكدا قللنا في حجم الصورة فلو مثلا الصور حجمها 1 ميجا لو حولناها الى webp حجمها بيترواح ما بين 80 الى 150 كيلو بايت ودا فرق رهيب مع كثرة الصور والمحتوى طبعا يساعد الموقع انه يشتعل اسرع.

وطريقة التحويل بتكون سهله ودا عن طريق احد المواقع بتدخله وهيتم في خلال خطوات التحويل من والى webp تابعوا معانا.

خطوات تحويل الصورة من png او JPG الى webp

الخطوة الاولى: قم بالدخول الى موقع تحويل الصور birme.net

عرض الصور بتنسيقات الجيل القادم

سيظهر امامك الموقع بهذا الشكل نضغط على زرار “Browse from your computer” لاختيار الصور التي تريد تحويلها الى صور بتنسيقات الجيل القادم (webp).

الخطوة الثالثة : وبعد ما نرفع الصوره هننتقل لجزء الحجم فلو مثلا الصور كبيرة وحجمها 2500 بيكسل وانت محتاج صورة بحجم 1400 بيكسل بتكتب عند width المقاس المناسب لعرض الصورة وعند height تكتب الارتفاع المناسب للصورة.

ولو محتاج العرض او الارتفاع يكون تلقائي مش محدد له مقاس تقدر تضغط على Auto height جنب العرض او الارتفاع.

والخطوة الثالثة: وهي اختيار امتداد الصورة والجودة بتاعة الصورة بما اننا محتاجين صورة WEBP هنختارها كما بالصورة بالاسفل ثم نختار الجودة ويفضل ان تكون من 80% الى 90% عشان الصورة تكون حجمها اقل والموقع يكون أسرع فكلما قللت الجودة حجم الصورة بيقل.

حل مشكلة الصور بتنسيقات الجيل القادم
حل مشكلة الصور بتنسيقات الجيل القادم

بعد كدا نضغط على “SAVE FILES” ويتم تحميل الصورة بكل سهولة وأيضا في امكانية تضيف اكتر من صورة وتضغط على نفس الزرار يحمل صورة صورة او تضغط على “SAVE AS ZIP” تحمل جميع الصور كملف مضغوط.

دا كان طريقة عشان نمنع مشكلة الصور بتنسيقات الجيل القادم اللي بتظهر لموقعك وانت بتقيس سرعته على جوجل ويسرع موقعك لو لسه هتبدأ تستغل عليه.

لكن الناس اللي عندها مقالات بالمئات ونسيت تعمل كدا وهي بتكتب المقالات هتعمل ايه مش معقول تعدل كل المقالات دي وترفع صورها هتكون متعبة وهتاخد وقت كبير.

وهنا ييجي دور اضافة اسمها Smush ودي بتضغط جميع الصور ويتعمل لها تحميل لما بتوصل للصورة ودي ميزة تانية بتساعد على سرعة الموقع تقدر تثبتها على موقعك وتظبط الصور او طلب مصمم مواقع ينفذ هذا الامر, وهنتكلم عنها في مقالة قادمة قريبا بشكل تفصيلي.