كيفية انشاء متجر الكتروني مجاني ؟

كيفية انشاء متجر الكتروني احترافي بشكل مجاني وقبل التطرق الى كيفية انشاء متجر الكتروني مجاني نتطرق الى تعريف المتجر والتفاصيل عنه لكي نوضحه لمن لا يعرف ما هو تابع معنا.

يعني ايه متجر الكتروني

الناس اللي مش فاهم يعني ايه متجر الكتروني هو باختصار موقع (ويب سايت) او تطبيق موبايل ودا بتضيف عليه منتجاتك والناس بتدخل المتجر بتاعك يتفرجوا على المنتجات دي ويشتروها وامثلة على المتاجر (زي موقع نون او بي تك او امازون)

هل المتجر هيزود مبيعاتك ويغنيك عن التسويق ؟

الحقيقة عشان تزود مبيعاتك في عوامل كتيرة لازم تركز فيها ومن العوامل دي هو وجود متجر الكتروني خاص بك لكن بدون تسويق او خط تسويقية واضحة فدا معناه ان حصولك على متجر الكتروني لا يوجد له اهمية ولن يفيدك في شيئ.

ايه الفرق بين المتجر الالكتروني وصفحة الفيسبوك ؟

كتير بيسأل ايه الفرق بين انشاء متجر الكتروني و صفحة على الفيسبوك والفرق جوهري والاتنين مهم ووجودهم مع بعض يعني لازم وجودهم الاتنين ودا بتلاقية في اغلب المواقع العالمية والمشهورة مثل (موقع سوق و جوميا و نون وامازن) وغيرها من المواقع الكبيرة والمشهورة.

الاختلاف بين المتجر الالكتروني و صفحة الفيسبوك:

  • اهم نقط هي طريقة العرض وبتكون في المتجر افضل وشكل احترافي بعكس صفحة الفيسبوك التقليدية.
  • صفحة الفيسبوك مهمة ايضا لاكتساب متابعين لمتجرك ومنتجاتك الجديدة وبرغم ان طريقة العرض بسيطة وتقليدية لكن ممتازة لاكتساب عميل وفكرة للشراء.
  • سهولة الوصول الى المنتجات واي منتج تبحث عنه من خلال المتجر بعكس صفحة الفيسبوك بيكون صعب توصل لاي منتج.
  • التجربة بتكون افضل للعميل على المتجر من حيث التحرك من العديد من المنتجات والصفحات وكما يقدر يشوف تقييمات لكل منتج وتجارب الناس اللي اشترت قبلك.
  • متجر يقدر ينظم شغلك وبتعرف احصائيات عن المبيعات والتقارير اللازمة التي تحتاجها.
  • المتجر به عد انظمة يستطيع العميل متابعة منتجه ومعرفة هل تم شحنه او لا ومتى سيصلة وغيره من التفاصيل التي تصلة على ايميلة او برسالة على هاتفه.
  • وصفحة الفيسبوك طبعا مهمة ومنها تقدر تعمل اعلانات من خلال حمله اعلانية على الفيسبوك او انستجرام.
  • وبالنسبة للموقع تقدر تسوقه من خلال اعلانات جوجل ادورد.

ما هي تكلفة انشاء متجر الكتروني ؟

نوفر لك انشاء متجر الكتروني بشكل مجاني فهدفنا ايضا نجاح عملاؤنا فنجاحكم من نجاحنا لذا نوفر لك متجر الكتروني بشكل مجاني ببعض المميزات المحدودة وان اردت الترقية لاستخدام المتجر بشكل احترافي سيكون بتكلفة 20 دولار الى 45 دولار شهريا حسب المميزات والتطويرات.

خطوات انشاء متجر الكتروني ؟

1- حجز الدومين

اول خطوة تشتري الدومين الخاص بك وان كنت لا تريد شراءه سنوفر لك دومين فرعي من خلال موقعنا مجانا الى ان تقوم بالترقية الى الخطوة الاعلى وتمتلك دومين خاص بك.

2.تجهيز الموقع للعمل.

هذة الخطوة مهممة فنقوم بتنفيذ تجهيز الموقع لك بدون اي تدخل منك ونسلمك بيانات التسجيل والدخول للوحة الادارة ومتابعة تحميل المنتجات والتعامل مع متجرك الخاص كما نوفر لك شعار وايقونة مجانية للبدء.